مقالات

نکات مهم در استفاده از اینورتر

در کنار پنل‌ها، مهم‌ترین ویژگی هر سیستم انرژی خورشیدی اینورتر است.  آنها قلب و مغز نصب هستند و جریان مستقیم  (DC) تولید شده توسط سلول‌های فتوولتائیک (PV)  در ماژول‌ها را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کنند که  سپس به خانه شما وارد می‌شود تا وسایل شما بتوانند از آن استفاده کنند. اما این تمام کاری نیست که آنها انجام می‌دهند. اگر مشکلی در سیستم شما یا حتی یک پنل خاص وجود داشته باشد، اینورتر شما آن را تشخیص خواهد داد. اینورترها همچنین نقش بسیار زیادی در کارایی یک سیستم خورشیدی دارند. وقتی انرژی از سلول‌های خورشیدی به خانه یا محل کار شما منتقل می‌شود، به ناچار مقداری انرژی از بین می‌رود. یک اینورتر کارآمد این تلفات را به حداقل می‌رساند. هر چه اینورتر شما کارآمدتر باشد، سلول‌های کمتری برای تولید برق مورد نیاز شما مورد نیاز است و هزینه کلی کل سیستم را کاهش می‌دهد. در اینجا به منظور بررسی نکات مهم در استفاده  و خرید اینورتر لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید.

همه چیز درباره استفاده از اینورتر

انتخاب مناسب اینورتر برای خانه شما ضروری است. پانل‌های شما بیش از 20 سال عمر می‌کنند و به یک اینورتر با کیفیت بالا نیاز دارند که بتواند بار برقی را که برای سال‌های آینده تولید می‌کنند تحمل کند. این خروجی‌ها می‌تواند از دو کیلووات تا 5 کیلووات استاندارد برای نصب  پنل خورشیدی مسکونی متغیر باشد. با توجه به اهمیت آنها، اینورترها اغلب حدود 20 تا 30٪ از هزینه تجهیزات در سیستم‌های خورشیدی را تشکیل می‌دهند.

۱. اینورتر نوع مناسب را انتخاب کنید

اولین قدم در بررسی استفاده از اینورتر این است که تصمیم بگیرید کدام نوع اینورتر برای پانل‌های خورشیدی شما و بودجه شما مناسب است. اینورترهای رشته‌ای که همه پانل‌ها را به هم متصل می‌کنند و انرژی را به یک سیستم مرکزی تغذیه می‌کنند، رایج‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع هستند. اینورترهای رشته‌ای در صورت خرابی به راحتی قابل تعویض هستند.

۲. میکرو اینورترها

همچنین میکرو اینورترهایی وجود دارد که به هر پانل جداگانه متصل می‌شوند و تبدیل را در آنجا انجام می‌دهند. این نوع اینورتر زمانی بهترین است که برخی از ماژول‌های شما ممکن است مشکلات آسیب زا داشته باشند، زیرا خروجی مجزای آنها بر بقیه سیستم خورشیدی تأثیر نمی‌گذارد. برخلاف اینورترهای رشته‌ای، میکرواینورترها شانس بیشتری برای اجازه دادن به پانل‌های آسیب‌دیده یک PV دارند تا به تولید برق ادامه دهند، حتی اگر یکی از پانل‌ها از بین برود یا توسط زباله‌های ناشی از باد آسیب ببیند.

در بررسی استفاده از اینورتر باید بدانید که در این اینورترها بهینه سازهای قدرتی وجود دارد که می‌توانند در ترکیب با اینورترهای رشته‌ای استفاده شوند. این مبدل‌ها به هر ماژول خورشیدی متصل می‌شوند و آنها را به ماژول‌های هوشمند تبدیل می‌کنند. آنها خروجی انرژی از سیستم‌های PV را با ردیابی مداوم توان (MPPT)  هر ماژول به صورت جداگانه افزایش می‌دهند.

۳. اندازه مناسب را انتخاب کنید

اینورترهای انرژی خورشیدی در همه اندازه‌ها و بر حسب وات هستند. اندازه سیستم خورشیدی شما اندازه مناسب آن را تعیین می‌کند، زیرا باید تمام انرژی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی شما را اداره کند. اگر در حال نصب یک سیستم 5 کیلوواتی هستید، به یک اینورتر با توان 5000 وات نیاز دارید. اگر از میکرواینورترها استفاده می‌کنید، برای انتخاب اینورتر مناسب باید به حداکثر امتیاز DC پانل توجه کنید. اگر پانل با وات بالاتری وصل کنید، فرایند بریده شدن رخ می‌دهد.

«بریده شدن» اینورتر به این معنی است که اینورتر خورشیدی شما خروجی برق را تا حداکثر توان کاهش می‌دهد و تولید انرژی را از دست می‌دهید. قطع کردن نباید به هیچ یک از اجزای سیستم انرژی خورشیدی شما آسیب برساند، اما به معنای تولید برق کمتر و صرفه جویی کمتری در قبض آب و برق شما خواهد بود. به طور مشابه، شما نباید یک اینورتر پنل خورشیدی را نصب کنید که خیلی بزرگ است، زیرا در این صورت کارایی آن به اندازه ظرفیت کل آن نیست.

۴. مکان، مکان، مکان

منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیز می‌تواند در مورد اندازه اینورتر شما مدنظر قرار گیرد. در مناطقی با آفتاب بیشتر و دماهای گرمتر، اینورترها باید به وات کلی سیستم انرژی خورشیدی نزدیکتر باشند تا بتوانند حداکثر توان را تحمل کنند.

سخن پایانی

اینورترهای متصل به شبکه دارای طول عمری بین 10 تا 20 سال هستند، به این معنی که در طول عمر سیستم انرژی خورشیدی خود باید یک یا دو بار آنها را تعویض کنید. گارانتی آنها بین 8-10 سال است. به دلیل کار مداوم، اینورترها نیز بیشتر مستعد خرابی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *