مقالات

اینورتر چیست؟ انواع آن را نام ببرید

اینورتر چیست:

اینورترها یا همان (Inverter )یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیمVA را به جریان متناوبCA  تبدیل می کند جریان AC تبدیل شده میتوانند بر اساس ایناز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که به وسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می‌شود.
اینورترها قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می‌شوند از منبع تغذیه کامپیوتر گرفت تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله ای اینورترها معموال برای تامین جریان AC از منبع DC مانند : پنل های خورشیدی یا باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اینورتر نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است دلیل این نامگذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق آسی به دیسی متداول را انجام میدهد در واقع اینورتر یا درایو آسی چه دستگاهی گفته می‌شود که به کمک آن می توان سرعت یک موتور آسی فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش یابد اینورترها در ظرفیت های مختلف ساخته می‌شوند مثالا برای یک موتور با توان ۰۲ اسب بخار باید از اینورتر HP20 استفاده کرد از نظر ورودی اینورتر ها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌گردند البته خروجی همه آنها ۳فاز است برای اینورترهای
با توان بالای  ۳اسب فقط از ورودی ۳فاز استفاده می‌گردد برخی از اینورتر‌های با توان پایین دارای هشدارهای مبنی بر عدم استفاده از آنها برای روشن کردن لامپ‌های فلورسنت معمولی هستند دلیل این نوشتار این است که خازن تصحیح توان به صورت موازی بالامپ وصل شده است با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

ویژگی های اینورتر :

کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق ،کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار،امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است ،امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت.
اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است دستگاهی الکترونیکی است که به وسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد اینورتر یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است چه جریان مستقیم VAرابه جریان متناوب ACتبدیل می کند.جریان CA تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که به وسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود.

دیگر کاربردها و مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ _تنظیم کننده سرعت موتور کنترل دور
۲_تغییر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور
۳ _روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی
۴ _کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی راه اندازی نرم موتور بدون هیچ گونه ضربه به قسمتهای مکانیکی مثل کوپلینگها،گیربکسها،تسمه ها،زنجیرهای…و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور و سایر قسمتهای مکانیکی را به دنبال خواهد داشت.
همچنین چون در بسیاری از کاربردها انرژی زیادی برای راه اندازی الزام است موتور انتخاب شده را با توان بالاتر انتخاب میکنند برابراین میزان جریان زیادتری هم در حین کار از شبکه استفاده می کند چنانچه از اینورتر استفاده شود اینورتر به صورت کاملاٌ اتوماتیک این جریان را در حین راه اندازی به مقدار الزم افزایش و در حین کار به مقدار الزم کاهش می دهد بنابراین به طور کلی هزینه برق مصرفی کاهش چشمگیری خواهد داشت.
اینورتر ها از نظر فاز و شکل موج خروجی اینورتر را از نظر فاز تبدیل به دو نوع عمده تکفاز و سه فاز تقسیم بندی میشوند همچنین از نظر شکل موج خروجی به چهار نوع زیر قابل تقسیم هستند:
.خروجی به شکل موج مربعی
. خروجی به شکل سینوسی اصلاح شده
. خروجی به شکل سینوسی خالص

کاربرد اینورتر:

. انواع پمپ های صنعتی و ساختمانی
.سیستم های آبرسانی بوستر پمپ
.فن‌های صنعتی مثل فن‌کوره ، فن‌گلخانه ،فن‌تهویه ،فن‌کولینگ تاور، فن‌تونل و غیره
. بلوئر
.آسانسور
.اسپیندل موتور در دستگاه های cnc چوب و فرز‌کاری
.ماشین آلات خم و برش
. ماشین آلات جوشکاری
. انواع جرثقیل های سقفی و تاور کرین های سنگین
. نوار نقاله
. دستگاه اکسترودر
. انواع ماشین آلات صنایع چاپ
. ماشین آلات بسته بندی
. انواع ماشین آلات صنایع تزریق پالستیک
. پارکینگ های طبقاتی
. انتقال انرژی به روش CDVA
.منبع تغذیه منابع برق اضطراری

انتقال انرژی به روش CDVA

درانتقال به روش CDVA انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت های زیاد و با تلفات کم ابتدا برق CAبه برق VAبا ولتاژ بالا تبدیل کرده و سپس به وسیله اینورتر برق ای سی را به آسی با فرکانس بالاتر تبدیل می‌کنند.
استفاده در پنل های خورشیدی پنل های خورشیدی دارای خروجی VAهستند که با استفاده از اینورترها این توان تبدیل به CAمی شود.

اینورتر یادرایو تک فاز وسه فاز چیست ؟

اینورتر یا درایو صنعتی قابلیت راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز با براده تجربه را دارا می باشند که از جمله مهمترین مزیت های اینورتر یا درایو های صنعتی می باشد. اینورتر و درایو های تجهیز به سه فاز مناسب کارگاه ها و مکان هایی هستند که بنا به دلایلی دسترسی به برق سه فاز را ندارند.

نکته :اینورتر یا درایو صنعتی قابلیت راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز با براده تجربه را دارا می باشند که از جمله مهمترین مزیت های اینورتر یا درایو های صنعتی می‌باشد. اینورتر و درایو‌های تجهیز به سه‌فاز مناسب کارگاه‌ها و مکان‌هایی هستند که بنا به دلایلی دسترسی به برق سه فاز را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *